SpelaBanjo

Spela inte för svåra låtar

Som nystartad spelare har man ofta en önskan att låta som sina "idoler" det får t.ex. följden att de allra flesta som börjar vill lära sig Foggy Mountain Breakdown (FMB) på en gång. Men, man upptäcker då ofta att som bäst klarar man av att spela den i ~1/4 av det tempo den är tänkt att spelas i och att omgivningen inte alls är imponerad! Förmodligen klarar man heller inte av varken frasering eller betoning. 

Svår melodiSedan spelar det (nästan) ingen roll att man spelar den varje dag i tre månader. Man har helt enkelt börjat men en tekniskt alldeles för svår sång som man saknar förutsättningar för. Det finns mycket enklare sånger där man bättre kan lära sig den nödvändiga tekniken. Den gamla devisen om att lära sig krypa innan man går för att till slut kunna sprinta gäller fortfarande! (tråkigt nog)

En annan "klassiker" som också är svår men som (tyvärr) finns med i många nybörjarböcker är Balladen om Jed Clampett  (BJC) som var tema till en amerikansk TV-serie på 60-talet och därför välbekant för många amerikaner. Möjligtvis är den också med eftersom Earl Scruggs tog med den som en av de första sångerna i sin lärobok. På samma sätt här finns det bättre enklare låtar som ger den utforskande aktören bättre möjlighet att öva grundläggand teknik. 

 

Ingen som nyss börjat spela skall försöka spela vare sig Foggy Mountain Breakdown (FMB) eller Ballade Of Jed Clampett (BJC) innan man spelat i minst 18 månader.
FMB skall spelas i ca 160bpm vilket innebär ungefär 11 noter per sekund! Jag vågar påstå att ingen som börjar spela (oavsett begåvning) klarar av detta då det helt enkelt fodrar otroligt mycket muskelträning innan man övat upp motoriken för att klara detta!

 

Av samma anledning är många böcker helt olämpliga för en som börjar på egen hand. Den bok som nog behöver en varningsetikett och som kanske också bör undvikas är Pete Seegers nybörjarbok. Under lång tid var detta en standardbok, till stor del därför att det inte fanns någon annan. Här är ett exempel på en "gudabenådad" banjoist som hjälpte till att popularisera banjo som instrument men som ligger så långt före sina potentiella elever att avståndet för många helt enkelt är för stort. Fler personer har nog lagt banjon på hyllan för gott efter att ha försökt lära sig från PS bok än de som faktiskt lärde sig inte tack vare utan trots boken! För att riktigt krångla till det så spelade dessutom PS på en s.k. långhalsad banjo som har fler band (för att kunna ta flera låga toner) än normalt vilket gör att man tvingas spela med cape det första man gör!

Ett bra tips kan istället vara att gärna börja med sånger i valstakt (dvs 3/4 takt). Dom spelas ofta långsammare och även en som nyss börjat spela klarar, efter lite övning, av att spela sången i det tempo den är tänkt att spelas i. 

 

Spela med Capo

Varför vill man spela i en annan tonart än det som sången är ursprungligen skriven i? Det finns flera anledningar

Läs mer...

Hur lång tid tar det att lära sig?

Om vi förutsätter att man inte tidigare har spelat något stränginstrument så får man nog räkna med att det tar minst ca 1 år av övande (ca 30min per dag) innan man har tränat upp muskelminne, motorik och skapat de nya neurobanor i hjärnan som behövs för att de grundläggande teknikerna verkligen skall sitta. Detta är en process som naturligtvis har individuella variationer men det viktigaste här är nog insikten om att det kommer att ta lite tid. Betänk att detta är en kombination av både biologi och motorik och man kan inte skynda på naturen.

Banjo är inte ett helt enkelt instrument att lära sig spela och det fodrar tålamod och övning. En "myt" från populärkulturen ("Framgångsfaktorn” av Malcolm Gladwells) säger att det behövs ca 10,000 timmar att bli bra på ett instrument (många professionella musiker har dock helt helt säkert övat mycket mer än så) och man kan räkna med att en person med fungerande motorik behöver omkring 500 timmars övning innan man rimligen kan säga att man passerat "nybörjar" stadiet. .

Det är därför viktigt att ha riktiga förväntningar. Tänk på att de musiker du kan höra på radio (eller TV) oftast har spelat i mer än 30 år och att förvänta sig att låta likadant efter ett par månaders övning kanske inte är helt realistiskt!

Betänkt t.ex. att för att kunna spela klassikern "Foggy Mountain Breakdown" i det tempo den ska spelas i, ca 160bpm, krävs att man spelar (minst) 11 noter i sekunden !! Ingen klarar detta utan år av disciplinerad finmotorisk träning!! Blotta tanken att någon skall försöka spela denna de första månaderna som ny banjoist är fel på så många sätt att den lärare som seriöst presenterar detta som en idé för en ny spelare nog ska fundera på att göra något annat!

Om man vill sätta lite längre mål så kan man säga att det tar ca 4-5 års övande innan man kan säga att man riktigt behärskar spelstilen, har lärt sig improvisation och lärt sig att verkligen lyssna på banjomusik och teknik.

Det här med ålder

Tyvärr är det nog också så att desto äldre man är desto längre tid tar det. Det finns olika neurlogiska förklaringar till detta så att man träffar 15-åringar som spelat i två år och redan är bättre än en 50-åring som försökt i 5 år är inte helt orimligt (15-åringen har förmodligen också haft mer tid att öva per tidsenhet). Vad man däremot kan kompensera med när man är äldre är rutin och teori för att försöka utnyttja den övningstid man har så effektivt som möjligt.

Många av oss kan nog inte (pga familj, jobb och andra plikter) öva fem timmar (eller mer) varje dag som man kanske kan göra om man är 12 år. Därför gäller det att öva desto effektivare och här kan teori vara en god vägledare.

Utgå från att du som vuxen (med arbete, familj och andra "måsten") kan öva ca 200-300 timmar/år om du är flitig och planera utifrån det. Jämför man med en dedikerad 12-14 åring som säkert utan problem kan öva 600 timmar/år (eller mer) så kan alla inse skillnaden (och grundproblemet). Med denna övningsmängd tar det ca 1 1/2 år att komma förbi nybörjarstadiet och kliva in i "intermediate" spelare. Men som sagts tidigare, det finns stora individuella variationer.

 

Plektrum banjo

Denna typ av banjo används oftast i Irländsk folkmusik och i Dixie Jazz. Spelsättet på denna typ av banjo är oftast mer likt det man använder på gitarr, dvs ackordspel, än det fingerspel man oftast använder på en 5-strängad banjo.

Den 4-strängade banjon finns i flera varianterr, t.ex. Irländsk tenor banjo (som har en kortare hals), Ukulele-banjos, Banjolin (en korsning mellan mandolin och Banjo), cello-banjo (även kallad bas-banjo). Det har även funnits en kontra-bas variant med tre strängar.

Steg 3: Att läsa tablatur

För stränginstrument är inte det traditionella notsystemet det bästa då det finns ett visst mått av valbarhet eftersom en given ton finns på flera ställen på en banjo. Man kan t.ex. ta tonen G1 genom att slå an 3-strängen öppen men också genom att slå an 4 strängen på 5-bandet.

Vanlig notskrift visar enbart vilka toner som ska spelas medan tablatur också visar var tonerna ska spelas. Tablatur är också kopplat till ett specifikt instrument. Tablatur för en gitarr är inte samma sak som tablatur för en 5-strängad banjo.

Det går naturligtvis också att spela efter vanlig notskrift. För en van spelare så lär man sig efter ett tag var det är bäst att ta vissa toner i olika situationer så att man inte behöver flytta vänsterhanden så mycket men det är fortfarande lite "bökigt" och det är nog väldigt få bajospelare som kan spela direkt ad-lib efter vanlig notskrift. (Jag kan det då sannerligen inte).

Ett bättre system som man i princip alltid använder för banjo (och även andra stränginstrument) är s.k. tablatur notation. Det är helt enkelt en schematisk bild av strängarna med en siffra som visar vilket band på vilken sträng som man skall hålla ned när man slår an strängen. Figuren nedan visar hur raderna på tablaturen motsvarar strängarna

Tablatur-hals avbildning

Om vi tittar på följande "riktiga" tablatur (ritad lite större än normalt) så visar den en full takt med 8 toner. Denna takt skall man då spela enligt följande förklaring:

  • Den första tonen skall man spela på 3-strängen öppen
  • Den andra tonen skall man spela på 2-strängen på första bandet
  • Den tredje tonen på 5 trängen öppen
  • Den fjärde tonen på 1 strängen på andra bandet
  • osv

 

Att spela efter tablatur kanske verkar lite besvärligt i början innan det sitter i ryggmärgen vilka linjer som betyder vilka strängar (speciellt som det kanske känns upp-och-ned i början. Men efter bara ett par dagars spelande kommer detta att kännas helt naturligt. Hjärnan anpassar sig snabbt! Kom också ihåg att det är viktigt att högerhanden är stabil. Detta åstadkommer man enklast genom att hålla lillfingret pch långfingret på skinnet precis snett nedanför stallet. Om man ankrar fingrarna på samma ställe så kommer handen att "lära" sig hur man hittar de fingrar som man skall spela med tummen, pek- och långfingret.

Det "C" som står ovanför takten i början indikerar att denna takt egentligen är ett brutet C-ackord som spelas med ett "standardmönster" som brukar kallas "alternating-thumb-roll".

Hur skall man veta vilka fingrar man skall använda (fingersättning)?

För att i början lättare veta vilka fingrar på högerhanden man bör använda så har många tablaturer en bokstav under varje not (skriven med versaler) som motsvarar ett finger på högerhanden. Bokstäverna som används i traditionell 3-finger bluegrass är "T" (Thumb), "I" (Index), "M" (Middle). Oftast faller det sig ganska naturligt (efter ett tag) vilka fingrar man bör använda men i början kan det vara till stor hjälp. Speciellt de gånger man inte följer "standard" (t.ex. när man måste slå an två toner i följd med samma finger). Här är det också precis samma sak som med fingersättning på piano. En fingersättning som när man lär sig ter sig helt onaturlig förstår man först nyttan av när man spelar i konsert-tempo då man inser att den "naturliga" ifngersättningen som man trodde var bättre inte alls hade fungerat i tempo!

För vänsterhanden brukar man skriva ut (ibland) vilka fingrar som skall användas med gemener ovanför tablaturen. Man använder då bokstäverna "p" ("pinky",lillfingret), "r" (ring-finger), "m" (middle), "i" (index). Som ny spelare har man ofta mer hjälp av detta eftersom man för vissa "licks" måste använda en viss sekvens av fingrar för att man överhuvudtaget skall kunna hinna med då man spelar i fullt tempo. Det finns helt enkelt inte tillräckligt mycket tid för att göra stora handomflyttningar. Bilden nedan visar den föregående tablaturen med indikation för full fingersätning

C-tablatur-finger

Tänk därför på att i början vara noggrann med att följa de rekommenderade fingersättningarna även om det kan kännas konstigt. När du spelat ett par år kan du tillåta dig själv att börja avvika !

Mer "avancerad" notation, utsmyckning

Tablaturen ovan visar ingen av den typiska ornamentering som man ofta använder när mans pelar banjo, t.ex. s.k. "hammer-on", "pull-offs" eller "slides". Dessa utsmyckningar visas oftast med en en båge mellan de två ingående noterna och en bokstav ovanför (eller under) som indikerar vilken typ av utsmyckning som passar bra ("h", "s", "p"). När man har spelat ett tag lär man sig ganska snabbt att se vilken typ av utsmyckning som passar (och går) att göra.

 

 

Byta strängar

Förr eller senare (ofta förr i början!) kommer strängarna att gå av, antingen för att man är ovan att stämma och vrider för hårt eller helt enkelt slår an så hårt att en sträng går av. 

Att byta strängarna vilket inte är så svårt som det kanske först verkar och eftersom man måste kunna byta strängar så det är lika bra att lära sig på en gång!

Olika typer av strängar

banjo-strings-light-small banjo-strings-medium-small

Alla strängar tillbverkas idag av rostrfritt stål (för riktigt, riktigt, riktigt länge sedan gjordes de av senor från djur). Strängar kommer i set om fem stycken, en sträng för varje not. Eftersom alla strängar har olika tjocklek är det viktigt att rätt sträng hamnar på rätt plats (dvs 1,2,3 osv). Strängar finns oftast i två varianter som beskriver hur tjocka strängarna är. På engelska brukar det kallas "gauge" och finns normalt i "medium" och "light"  ("medium" är lite kraftigare strängar än "light"). Det finns även varianter som "medium-light" och olika märken har också lite olika tjocklekar på strängarna.

Det finns ingen tjocklek som är rätt eller fel utan det är rent personlig preferens vilket ljud man tycker bäst om. Många tycker dock att "light" tjocklek upplevas som något lättare att spela med samt att det inte sliter lika mycket på fingrarna. Nackdelen är att det håller stämningen lite sämre.

Vissa hävdar också att en enklare (billigare) banjo har svårt att göra rätvisa åt kraftigare strängar och att ljudet inte blir "det rätta". Som sagt, detta är mycket en fråga om tycke och smak och inte vad som är rätt eller fel.

Olika tillverkare av banjo kan också sina egna rekommendationer. Så rekommenderar t.ex. Goldtone att använda kraftigare strängar (dvs medium eller medium+) på sina banjos.

 

Hur ofta skall man byta strängar?

Det finns olika tankar kring detta och jag har själv nyligen reviderat min egen uppfattning och tänker numer tvärtom jämfört med vad man kan läsa i de flesta råd som finns i böcker och på nätet!

I vad som finns att läsa rekommenderas ofta att man byter strängar med jämna mellanrum. Det hävdas att professionella musiker kan byta flera gånger under samma konsert. Det beror på dels hur hårt man spelar och hur länge. Vissa hävdar att även som nybörjare bör man byta strängar minst var 10:e speltimme eller oftare. Detta håller jag inte längre med om!

Det är ingen tvekan att en gammal sträng låter annorlunda jämfört med en ny sträng. Så långt är alla överrens. Frågan är dock vad som låter bättre?

Om man analyserar ljudet på en gammal sträng ser man att det finns väldigt få övertoner. En gammal sträng ger alltså en renare ton, hur konstigt det än kan låta. En ny sträng däremot som (med större spänst) har många övertoner som också interagerar med andra strängar. Detta kan man själv enkelt konstatera genom att gamla strängar är lättare att stämma eftersom dom har renare toner.

Nyare strängar har mer klang och kanske som vissa skulle säga, "ett mer nervöst ljud". I slutändan blir det dock en smaksak av vilket ljud man tycker bäst om. 

(Själv har jag dock svängt så långt som att jag numer bara byter när någon sträng går av. Däremot så torkar jag av strängarna efter (nästan) varje gång jag spelat.)

 

Hur byter man då strängar?

En i taget ! Undvik att ta loss alla strängar på en gång eftersom stallet då garanterat kommer att lossna eftersom det bara hålls fast av strängarnas tryck. Det första man skall notera innan man byter eller tar loss alla befintliga strängar är var stallet sitter (dvs den del som för över vibrationerna från strängarna till skinnet på banjons kropp) eftersom den exakta positionen är viktigt för att få ett bra ljud och så att banjon får en bra stämning (och intonation). Börja därför med att markera stallets position med en mjuk blyertspenna. Det är också viktigt att stallet sitter i rak linje med strängarna från halsen ned till strängfästet (eng. tail piece) och inte böjer av. Längre fram skall vi gå igenom en metod för hur man kan "spela sig fram till" den korrekta positionen för stallet genom att slå an en ton på tolfte bandet (en oktav högre än grundstämningen).

Från början bör man också låta det ta tid och vara försiktigt. Det är frustrerande att dra av en ny sträng genom att man inte tänker sig för och spänner för hårt innan man ens spelat en enda ton. Tro mig - jag har prövat!

Det enda "trick" man sedan måste lära sig här är hur man gör för att få strängen att låsa sig på stämskruven genom att man gör en självlåsande öggla. Det finns två varianter på självlåsande öggla. De två varianterna viss schematiskt nedan

{TBD - Figur på två varianter låsögla]

Följande video visar ett sätt att byta strängar på

 

 

Andra stämningar än G

Mer snart ...

Gehör och absolut gehör

g-clef-circle

Vad gäller gehör så är det onekligen så att vissa har en bättre medfödd förmåga att uppfatta absoluta tonhöjder eller att t.ex. direkt kunna säga vilken tonart ett stycke spelas i. 

Dock så kan alla öva upp sitt gehör till att bli bättre genom träning, det finns idag många datorbaserade träningsprogram som kan hjälpa till med detta.  Det finns dessutom vissa som hävdar att alla personer kan i det närmaste öva upp perfekt gehör (se t.ex. http://www.perfectpitch.com eller http://www.easywaytolearnmusic.com/ ).

Personligen så tror jag inte riktigt på detta påstående. Det finns en point-of-no-return i ålder för elasticiteten i hjärnan. Det är t.e.x i det närmaste omöjligt att som vuxen lära sig tala ett nytt språk utan brytning (även om man talar grammatiskt perfekt), denna begränsning sitter i hjärnan, inte i talorganens utformning och muskelstyrka.

Perfekt gehör

Perfekt eller absolut gehör är ett aktivt forskningsområde. Det finns många intressanta studier men det finns ännu ingen definitiv förklaring till mekanismen och utvecklingen av denna egenskap. Man känner till vissa av de biologiska processernas mekanik som möjliggör absolut gehör.

Det finns dock ännu ingen bra förklaring varför bara en så liten del av befolkningen (mellan 3-5% beroende på undersöking) har denna egenskap och inte alla.

En av de biologiska förutsättningarna för detta är, lite förenklat, att hörselorganen i innerörat har olika områden som är känsliga för olika frekvenser. Nerver från vart och ett av dessa frekvensområden är sedan kopplade separat till hjärnan. Detta innebär att det är hjärnan som sätter ihop dessa olika frekvenser till det komplexa ljud som vi hör. Eftersom vi har denna frekvensuppdelning (fouriertransformering) från början så kan man tänka sig att vissa personer lättare att hitta igen denna ursprungliga information innan hjärnan har "blandat ihop" de olika frekvenserna. 

Andra studier pekar också på att denna egenskap är betydligt vanligare i sydostasien där språken är mer tonala (tonhöjden i ord har betydelse), detta gäller främst personer som talar Kinesiska och Vietnamesiska som modersmål. En tänkbar förklaring här är att barn med dessa språk som modersmål tränas i att höra tonhöjder eftersom det är en del av språket och att detta sedan även spiller över på möjligheten att uppfatta exakta (absoluta) tonhöjder.

Bland professionella musiker är också denna förmåga något förhöjd i förhållande till deras storlek av populationen i övrigt. Det är kanske inte så konstigt då det onekligen har fördelar om man väljer musik som sitt yrke. Studier (t.ex. 'Perfect Pitch' In Humans Far More Prevalent, University of Rochester, 2008, August 26) visar också att absolut gehör är vanligare än man tidigare trott även bland icke-musiker. Det visar sig också att många av dessa personerna inte själva är medvetna om att dom har denna förmåga.

 

Gitarr banjo

Det här är helt enkelt en gitarr som man gjort om till en banjo. Stämd på exakt samma sätt som en gitarr och tillåter utövaren att spela som om det vore en gitarr. Vanligast är nog att man spelar fingerspel (liknande som klassisk gitarr) och inte i första hand ackord spel även om man givetvis kan spela på detta sätt också.

Denna typ av av banjo används dock aldrig i (traditionella) bluegrass sammanhang.