Ackordövningar
Att lära sig alla stamtonsackord
Förutom att skapa "slumpmässiga" listor med ackord som man tränar på är det också bra att träna örat att känna igen vanliga ackordsekvenser när man över på att snabbt byta grepp.
En ba övning är att omväxlande spela ackord i första och andra inversion omväxlande från band ett och upp till 12 bandet. Mellan varje inversionsväxling så flyttar man ett band upp med ett undantag; när man kommit upp till band sju flyttar man två band.
De ackord man då kommer att spela (om man börjar med inversion 1 på band 1, dvs F) är
Ackord |
F |
D |
G |
E |
A |
G |
C |
A |
D |
B |
E |
F |
Band/inv |
1/1 |
2/2 |
3/1 |
4/2 |
5/1 |
7/2 |
8/1 |
9/2 |
10/1 |
11/2 |
12/1 |
13/1 |
När du övar detta spela sakta och försök hålla kvar lill- och ringfingret på sträng 1&4 och bara byta plats på pek- och långfingret när du flyttar upp handen.
Säg också ackordens namn högt för dig själv medan du spelar så kommer du att ha nött in dessa positioner efter bara några dagar (om du övar varje dag vill säga!)
Överkurs 1:
För tre av positionerna över band fem och upp till band tolv så fås stamtonsackord både med inversion ett och två. I sekvensen ovan tappar man tre möjliga ackord. När du väl kan spela ovanstående fram och tillbaka och namnge alla ackord är det dags att komplettera med samtliga möjliga stamtonsackord som visas nedan.
På femte bandet kan man ta både ett inversion ett och två ackord och då få A resp F och pss neligt tabellen nedan på band 7 och 12.
Sekvensen blir nu:
Ackord/Alt |
F |
D |
G |
E |
A/F |
G/B |
C |
A |
D |
B |
E/C |
F |
Band/inv |
1/1 |
2/2 |
3/1 |
4/2 |
5/1 |
7/2 |
8/1 |
9/2 |
10/1 |
11/2 |
12/1 |
13/1 |
Alternativ |
|
|
|
|
5/2 |
7/1 |
|
|
|
|
12/2 |
|
Upp till band tolv så finns det alltså "bara" femton möjliga grundackord baserat på stamtoner (efter band tolv börjar allting om!)
Anm: Notera att C-ackordet på band tolv i andra inversionen inte är något annat än vår gamla bekant C på band ett och två!
"Collapsing finger" ackord byten
Från första inversionen till barré
Det finns ett par "trick" man kan ta till för att snabbt byta mellan vissa ackord. Ett vanligt sätt att byta från t.ex. ett G i första inversionen (över band tre till fem är att ) till ett C (barré band fem) är att bara fälla ned ringfingret över strängarna 4-3-2 och hålla kvar lillfingret på sträng ett.
Dom stamtonsackord-byten detta "trick" fungerar på är t.ex
G1->C3, A1->D3, B1->E1 o.s.v.
Från dur ackord till relativa mollackordet
En annat bra "trick" är att byta från stamtonsackord till det relativa moll ackordet (t.ex. från G till Em). Den relativa moll skalan är den skala som har samma stamtoner som motsvarande durskala. Den relativa mollskalan är den 6:e stamtonen i durskalan. Om detta är obegripligt så låna någon bok om harmonilära.
Detta trick fungerar enklast lite högre upp på halsen där banden är något närmare.
Ta ett stamtonsackord i andra inversionen, t.ex. ett G på sjunde (till nionde) bandet, för att ta ett Em ackord så låt ringfingret falla ned över både sträng 4-3 (samma band) och håll kvar de övriga fingrarna (eller släpp lite på pekfingret eftersom vi ändå tar sträng tre med ringfingret).
Detta byte fungerar t.ex. för att byta
G2->Em3, A3->F#m, B->G#m
Anm: Det är inte helt lätt att ta detta moll ackord rent och hur lätt det är beror till viss del på hur stor, eller snarare lång, den yttersta leden på ringfingret är.
Diatoniska ackordövning
Ett mycket bra sätt att få in i fingrarna de vanliga diatoniska ackorden är att börja med att lära sig de förenklade distoniska ackorden genom att för var och en av inversionerna börja på lägsta bandet och sedan spela upp alla ackord ända upp till band 22. Sedan vänder man och går ned. Som vanligt kan detta verka omöjligt men tänk då på att det bara är tre olika ackordgrepp inom varje inversion.
När man väl efter en stund (läs veckor) verkligen kan alla diatoniska ackord i alla inversioner (fuska inte här - för alla "normala" människor tar det ett par veckor att verkligen sätta detta till muskelminne.) så börja då att klättra från lägsta till högsta bandet med alla möjliga diatoniska ackord på varje band.
När man väl behärskar detta (dvs du kan vakna kl 4 på natten och utan att tänka ta ett högt F#dim i andra inversionen på 0.1 s) så kommer du att upptäcka att väldigt många sånger kan harmoniseras bara med dessa ackord.
Sedan bör du gå vidare och lära dig alla diatoniska ackord i C och E också. Men skynda långsamt!
"Old Home Places"
I nedanstående exempel har jag hämtat inspiration från en av mina favoriter med J.D. Crow (Old Home Places).Pröva att spela denna sekvens i jämn takt till. Spela aldrig fortare än att du kan hålla samma takt genom hela sången! (Denna är lite förenklad mot vad J.D Crowe spelar i verkligheten.)
G1 |
G1 |
B1 |
B1 |
C1 |
C1 |
G1 |
G1 |
G1 |
G1 |
G1 |
G1 |
A1 |
A1 |
D2 |
D2 |
G1 |
G1 |
G1 |
G1 |
C1 |
C1 |
B1 |
B1 |
C1 |
C1 |
G1 |
E2 |
A1 |
D2 |
G1 |
G1 |
Anm: Byt ut B ackordet i första inversionen mot ett B7 ackord som du t.ex. kan ta på band ett och två (band 1 första trängen, band två tredje strängen)
Var speciellt uppmärksam på avslutningssekvensen G-E-A-D-G-G den kräver byten mellan inversion 1 och 2
Ackordbeteckningar
Som vi tidigare sagt så är det i det närmaste meningslöst att utan struktur bara memorera ackord. Vet man bara principen hur de vanligaste ackorden är uppbyggda (vilka toner i skalan som ingår) så kan man efter en del övning ta ut godtyckliga ackord.
I tabellen nedan så har vi listat "recepten" för vanliga ackord. I traditionell bluegrass så är det kanske inte så vanligt att hitta de mer "jazziga"ackorden (t.ex. nio-ackord) men eftersom de varken är lättare eller svårare så är dom medtagna här också. Till skillnad från piano där man i princip kan ta 10 simultana toner så tar man i praktiken bara 4 toner på en banjo. Detta innebär naturligtvis att man inte har en chans att ta t.ex. ett fullt 13-ackord utan endast ett par toner (även på piano så använder man bara normalt ett par av de toner som ingår i ett fullt 13 ackord.).
Ett par saker som kan vara värt att hålla i minnet när man letar upp ackord med högre nummer som t.ex. G9, G11 o.s.v.
- Nionde tonen är samma som andra tonen men vanligtvis menar man då en oktav högre
- Elfte tonen är samma som fjärde tonen men vanligtvis menar man då en oktav högre
- Trettonde tonen är samma som sjätte tonen men vanligtvis menar man då en oktav högre.
(Eftersom 11 och 13 ackord är såpass ovanliga i bluegrass så vi hoppar helt sonika över dom i tabellen nedan. Konsultera någon bok i musikteori för att läsa mer om dessa. Eller varför inte Wikipedia)
Siffrorna indikerar tonen i skalan och "b" eller "#" indikerar en sänkning eller höjning av grundtonen ett halvt tonsteg.
Ackordkonstruktioner och beteckningar
För ackordbeteckningar finns det ibland lite varianter men nedan har vi använt de vanligaste beteckningarna. I de fall det förekommer två vanliga beteckningar så har vi listat bägge. I beskrivning ges de engelska namnen inom parantes.
För vissa ackord finns det inga bra svenska namn, jag har ibland sett t.ex. "förminskat" i meningen "dimished" eller "förstorat" för "augmented" (men också "plus-5" ackord.). För sus ackord användes ibland på 70- och 80-talet beteckningen "förhållning" men det blir ganska obegripligt.
Beskrivning |
Toner i skalan |
Beteckning |
Exempel |
Grundklang (major) |
1, 3, 5 |
|
G |
Dominantseptimackord (Seven) |
1, 3, 5, 7b |
7 |
G7 |
Septimackord (Major seven) |
1, 3, 5, 7 |
maj7 |
Gmaj7 |
Huvudsexklang (Six) |
1, 3, 5, 6 |
6 |
G6 |
Nioackord (Nine) |
1, 3, 5, 7b, 9 |
9 |
G9 |
Huvudnioklang (Major nine) |
1, 3, 5, 7, 9 |
maj9 |
Gmaj9 |
- |
|
|
|
Mollklang (Minor) |
1, 3b, 5 |
m |
Gm |
Dominantseptim-mollklang (Minor-seven) |
1, 3b, 5, 7b |
m7 |
Gm7 |
Septim-mollklang (Minor-Major seven) |
1, 3b, 5, 7 |
m maj7 |
Gm maj7 |
Dominant-nio-mollklang (Minor-nine) |
1, 3b, 5, 7b, 9 |
m9 |
Gm9 |
Niomollklang (Minor-Major nine) |
1, 3b, 5, 7, 9 |
m maj9 |
Gm maj9 |
"Minor-seven-with-flatted-fifth" (ett av de skalegna ackorden) |
1, 3b, 5b, 7b |
m7(b5), m7-5 , Ø |
Gm7(b5), Gm7-5 , GØ |
- |
|
|
|
Dimackord (Diminished) Se anm. nedan |
1, 3b, 5b |
dim |
Gdim |
Dimsjuackord (Diminished seven) Se anm. nedan |
1, 3b, 5b, 7bb |
dim, ° |
Gdim, G° |
Aug/plus 5 ackord (Augmented) |
1, 3, 5# |
+, aug |
G+, Gaug |
Augmentedsju ackord (Augmented seven) |
1, 3, 5#, 7b |
+7, 7+5 |
G+7, G7+5 |
Sus-ackord (Suspended) |
1, 4, 5 |
sus, sus4 |
Gsus, Gsus4 |
Sus-dominant-septim-ackord (Suspended seven) |
1, 4, 5, 7b |
sus7 |
Gsus7 |
|
|
|
|
Anm1: Diminshed (förminskade ackord) är skrivet 7bb och det är inte ett skrivfel. Ett fullt diminshed ackord skapas utifrån ett sju ackord genom att sänka alla ingående toner ett halvt tonsteg förutom tonikan. Det intressanta med ett dim ackord är att det är helt symmetriskt, alla toner är små terser staplade på varandra.Denna symmetri gör att ett Gdim ackord lika gärna skulle kunna vara ett Edim (eftersom dom innehåller exakt samma toner, G Bb Db E). Det melodiska sammanhanget avgör vad som är den bästa tolkningen.
Anm2: plus 5 ackord benäms även "överstigande" i svensk musikteori, men i dagligt tal används bara "+"-ackord.
När du skriver ned övningar för att nöta in dessa ackord så börja med de två första grupperna av ackord (förutom 9 och 6-ackordet) och vänta med den sista gruppen tills du verkligen nött in de första efter den princip som beskrivs i avsnittet om att lära sig ackord.
Förutom de ackord som finns i tabellen ovan kommer du även att stöta på andra ackorbenämningar. Så finns t.ex. 11 och 13-ackord som består av terser staplade på varandra. 11-ackord blir då 1,3,5,7,9,11 och 13-ackord 1,3,5,7,9,11,13. Här kan man nu direkt se ett problem. Dessa ackord har i teorin mer än 5 toner vilker är det maximala antalet vi kan ta på en banjo. Ofta vill man också begränsa det till endast 4 toner på de nedersta 4 strängarna. Skall man spela ckord måste man därför utelämna vissa toner. Vilka toner man utelämnar beror på vad man spelar men några hållregler finns det.
- Om man inte spelar solo kan man utelämna tonikan eftersom resten av bandet ofta ger en stark grundton.
- subdominanten bör aldrig utelämnas det är en karaktärston (den sty t.ex om vi uppfattar ett dur eller moll ackord)
- 7:an bör aldrig utelämnas (det är också en karaktärston)
- I 11- och 13-ackord kan man utesluta 9:an (dock aldrig 11- eller 13 eftersom det definierar ackordet!)
För ett G7 kan det därför räcka med att man bara spelar G och F (kom ihåg att sjunde tonen i en G-skala är F#) och 7-ackord är 1,3,5,7b !
Ackordföljder
I en given tonart så ger man ackorden namn, eller snarare romerska nummer, beroende på var i skalan dom har sin tonika. I en vanlig G skala (G-A-B-C-D-E-F#-G) så är ett G-dur ackord I, ett A-dur ackord II, ett B-ackord III, C-ackord IV osv.
I traditionell västerländsk musik så finns det vissa följder av ackord som är mer vanliga än andra. Så om sången är i G-dur så finns med sannolikhet gränsande till visshet ackorden G,C,D någonstans i sången. Det motsvarar I-IV-V ackorden enligt vår numrering. Detta är ingen naturlag men kulturellt så har vi sedan barnsben hört så många sånger komponerade enligt denna princip så att man reagerar skarpt om någon frångår mönstret (som t.ex. vissa jazzmusiker gillar att göra).
Det finns ett stort antal böcker om harmonisering och hur man konstruerar ackordsföljder och ingenting som vi kan gå in på här. Andra har skrivit tjocka böcker om detta och om man inte avser att bli en professionell kompositör behöver man nog inte kunna allt det finstilta.
Dock finns det två saker som är utomordentligt bra att lära sig och det är kvintcirkeln och traditionell (enkel) visharmonisering. Som vi beskrev i avsnittet kring diatoniska ackord är detta grunden för att kunna improvisera. man får helt enkelt ett antal recept på följder av ackord som de allra flesta tycker låter bra.
I traditionella visor och även i traditionell bluegrassmusik så är harmoniken ofta inte så komplicera. Tittar man t.ex. i svenska visböcker så är visorna ofta harmoniserade väldigt enkelt, mycket beroende på att många visor är folkmusik som var menad att många skulle kunna spela och sjunga dessa. I början räcker det därför att lära sig de standardrecept som finns. Det låter helt enkelt tillräckligt bra! Så kan t.ex. en melodi i G dur (oftast) harmoniseras bara med ett G (och/eller G7), C (och/eller C7), D ackord. Det kanske kommer att låta lite "tråkigt" men fungerar. Jazzmusiker lär sig genom övning att hitta varianter och utvidgningar från dessa grundackord (baserad på kvintcirkeln) för att skapa ackordföljder som fångar lyssnarens uppmärksamhet. Detta kommer med övning (och ett visst mått av fallenhet 1%- resten är övning).
Hur kan man då använda denna kunskap? Ja, t.ex. om man spelar med några som spelar en melodi i G-dur som man inte själv kan så är det möjligt (efter lite övning) att spela dessa ackord (hela eller brutna) på "rätt" ställe och på så sätt följa med som om man kunde melodin.
12-takters blues
När du har läst avsnittet kring ackord så kan du pröva att spela följande tolv takter med motsvarande ackord. Pröva först att bara spela ackorden utan några rolls (fyra anslag på strängarna per takt). Spela sedan som det står nedan. Du kommer garanterat att känna igen ackordgången från ett oändligt antal låtar som du har hört. Den här (enkla) ackordgången är grunden i många poplåtar och brukar kallas för 12-takts blues (mer specifikt är detta den mest enkla 12-takts blues i G-dur man kan spela). För att hålla det enkelt så finns det inte så många "bluesiga" ackord i den här varianten. Den allra enklaste varianten består endast av tonartens I, IV och V tonen enligt formen
I |
I |
I |
I |
IV |
IV |
I |
I |
V |
V |
I |
I |
Så i t.ex. G-dur blir mönstret
Det finns ett oändligt antal variationer på detta och i princip alla stora blues- och jazzmusiker har sin egen variant på detta. Mer om detta kan du söka på nätet. En vanlig variant som låter lite mer "bluesig" är följande.
I |
I |
I |
I7 |
IV |
IV7 |
I |
I |
V7 |
IV7 |
I |
I |
På samma sätt skulle detta i G-dur motsvara
G |
G |
G |
G7 |
C |
C7 |
G |
G |
D |
C7 |
G |
G |
Denna ackordföljd kan man nu spela med olika rolls eller genom att bara slå an strängarna. Nedan är en enkel variant där man bara slår an strängarna..

(Komprimerad) 12-takters blues
I tablaturen ovan står det ett "B" (för brush på engelska) under en pil bredvid varje ackord. Det betyder att man slår an alla strängarna med naglarna på högerhanden (eller med tummen om man har plektrum), som om man ville vifta bort en fluga ungefär. I tablaturen ovan har vi också fuskat lite då vi för att få plats så har vi reducerat 12-takter till tre. Varje ackord skall egentligen vara i en egen takt men av (rit-tekniska) skäl visar vi detta så här. Försök nu att själv spela samma ackord men med t.ex. en full foward roll på varje ackord. Det innebär att de fyra första ackorden ovan t.ex. spelas som

De fyra första takterna med rolls för de fyra första G-ackorden.
Igen, när man som ovan ser alla dessa toner (32 st) kan det verka omöjligt att kunna komma ihåg. Men, om man vet att det bara är 4 G ackord med en enkel forward roll blir det så mycket enklare att förstå (och att komma ihåg). När du lär dig musik från tablatur försök hitta ackorden och vilka rolls som ingår. (I just det här fallet är det ju också extremt enkelt eftersom samma takt upprepas fyra gånger). Försök sedan att skriva om sången i notationen med rolls och ackord och sedan bara spela efter denna "stenografi".