Spela med Capo
Varför vill man spela i en annan tonart än det som sången är ursprungligen skriven i? Det finns flera anledningar
-
Sången är för hög/låg för den som skall sjunga
-
Man skall spela tillsammans med ett annat instrument som den urspungliga tonarten inte passar för.
- Ett tredje skäl för oss som är lata är att banden högre upp på halsen är smalare. Det betyder att om man höjer ett par tonsteg så blir det mindre grepp att ta jämfört med att spela högre upp på halsen. Om man t.ex. spelar "Dougs tune" i A- eller B-dur med capo så är det betydligt enklare (eftersom greppen blir mindre) än att t.ex. spela utan capo med en G-stämd banjo.
Om man har spelat i många år och är genuint musikalisk är det inte så svårt att spela en sång i en annan tonart helt enkelt genom att flytta ackorden det intevall som motsvarar flytten till den nya tonarten.
Dock är detta inte helt enkelt och inget som man klara av utan en ganska avsevärd musikalisk träning (för de flesta tar det flera år att utveckla en sådan intuition) .
Så nu till de goda nyheterna. Man kan enkelt höja tonarten upp till fem halvtonsteg högre genom att använda en capo. En capo dämpar alla strängarna på ett specifikt band från stämskruvarna räknat. För varje band man flyttar upp capot så höjer man tonarten ett halvt tonsteg. Man kan tillverka en capo själv med t.ex. en bult och gummiband men de flesta köper nog en färdiggjord banjocapo.
Man spelar sedan som "vanligt" och låtsas helt enkelt att capo är slutet på banjohalsen.
Banjocapo
En banjocapo är något smalare än en gitarr capo eftersom halsen på en banjo är smalare. I figur 1 visas en banjocapo av märket Shubb
Figur 1. En banjocapo av märket Shubb och Paige
En vanlig placering av capo är på andra bandet. Om sången ursprungligen är i G-dur så har man höjt till A-dur om man spelar som vanligt men man tänker att capot är toppen på halsen istället. Se figur 1.
Figur 2. Capo på andra bandet höjer tonarten två halva tonsteg. Capon skall man placera precis bakom bandet så nära som möjligt men utan att placera det över själva bandet.
Förutom capot så måste man också justera femte strängen. Det finns i princip två varianter av capo för femte strängen. Antingen använder man små hakar (se figur 3) ellre så kan man använda en justerbar capo som man sätter på en skena som man skuvar fast på sidan av halsen som man sedan kan flytta upp och ned för att dämpa femte strängen på det band som man önskar.
Figur 3. Fyra spikar (hakar) för att stämma om femte strängen. I bilden så är femte strängen ihakad på första spiken vilket gör att tonen på femte strängen har höjts från ett G till ett A
Som nybörjare rekommenderar vi hakar då en fastskruvd sidocapo lätt kommer i vägen och också kräver att man borrar i banjohalsen. När man köper en banjo så kan man för det mesta be om att få fabriksmonterade hakar för femte strängen.